Collegesite Het Programma

Het programma

Zowel in het Parkgebouw, het Groot College, de site van het voormalige Klein College als in het centrale nieuwe dienstencentrum voorziet het ontwerpvoorstel een ruime verscheidenheid aan winkel-, horeca- en dienstenruimtes. De functies van de verschillende gebouwen en ruimten in de site zouden de winkelervaring tegelijk prettig en praktisch moeten maken: een ruime parking, overdekte en bewaakte openbare fietsstalling, logistieke laad- en loskades voor de toelevering,…

1. Parkgebouw

In het Parkgebouw wordt op het gelijkvloers aan de zijde van het park een doorlopende handelsruimte voorzien aan het stadspark.

Die ruimte kan ingericht worden als horecazaak of bijvoorbeeld als infopunt. De ligging aan het park is bijzonder geschikt voor een zonneterras.

2. Groot College

De gelijkvloerse verdieping van het Groot College is helemaal gereserveerd voor handelspanden. Zo kunnen hier ook grotere winkels een ruimte vinden.  Op de kop van het Groot College, achter de bestaande kopgevel, komt een winkel of horecazaak met een verdieping.  De bestaande directeurstrap wordt erin verwerkt.  Voor de rest wordt het bestaande Groot College met woongelegenheden ingevuld. 

3. Klein College

Het bestaande Klein College wordt afgebroken en vervangen door nieuwe gebouwen die grenzen aan de Kortrijkstraat en de wandelboulevard.  Het gelijkvloers wordt
ingevuld met kleinere winkels of voor kantoor- en dienstenfuncties.  Op de verdiepingen zijn assistentiewoningen voorzien, waardoor de sociale mix vergroot.  Bij deze woningen worden ook voldoende gemeenschappelijke ontmoetings- en ontspanningsruimtes voorzien. Er zijn ook alternatieven voor de assistentiewoningen mogelijk, zo kunnen een aantal vervangen worden door kleinere kamers in een zorghotel-formule.

4. Site Vijverhof

De site van het huidige Vijverhof ligt in het ontwerp op de kop van de nieuwe wandelboulevard.  Hierdoor wordt het commercieel een strategische locatie.  Daardoor wordt op het gelijkvloers een beperkte winkelruimte voorzien. 

5. OCMW-Dienstencentrum

Het OCMW-dienstencentrum komt op het gelijkvloers van het L-vormig gebouw dat tussen de wandelboulevard en het stadspark ligt. 

Op het gelijkvloers komen een aantal bureaus en een ruim cafetaria.  Op de verdieping worden enkele opleidingslokalen voorzien.  Het dienstencentrum is vanuit de onderliggende parking rechtstreeks met een lift bereikbaar. 

Handelsfuncties

Mobiliteit

De meeste parkeerplaatsen vind je in het projectvoorstel in de ondergrondse parkeergarage. In de publieke, overdekte parking kunnen ca. 400 wagens parkeren.  Op niveau -2 zijn nog eens ca. 260 private parkeerplaatsen beschikbaar.

De parking wordt voorzien van moderne verlichting, signalisatie, markering en veiligheidsvoorzieningen. Er worden ook plaatsen voor elektrische voertuigen voorzien.

1. Hoofdtoegang

De hoofdtoegang naar de site loopt in het projectvoorstel via de Ieperstraat. De openbare in- en uitrit worden geïntegreerd in de ontsluitingsweg en leiden naar de publieke en private parking onder het project. De inrit krijgt een ondergrondse verbinding met de parking onder het Minderbroedersplein. Zo wordt storend verkeer in de publieke ruimte vermeden ten voordele van een groene en autoluwe inrichting op straatniveau.

2. Bergingen en afvalbergingen

Aan de rand van de private parkeerkelder zijn in het projectvoorstel private bergingen, de centrale afvalbergingen en de technische ruimtes voorzien. Op regelmatige tijdstippen worden de afvalcontainers via een goederenlift naar de logistieke laad- en loszone gebracht. De containers worden gestald binnen de zone van de laadkade op de gelijkvloerse verdieping van het Parkgebouw.

3. Fietsenberging

In de private parkeergarage is er een gemeenschappelijke fietsenberging voor ca. 400 fietsen. Je bereikt ze in het ontwerpvoorstel via een ruime fietslift in de gelijkvloerse openbare fietsenstalling van het Parkgebouw. Er wordt ook een zone gereserveerd voor motorfietsen.

4. Stijgpunt

Centraal langs de wandelboulevard is er in het ontwerpvoorstel een ruime verbinding tussen de parkeergarage en de wandelboulevard. Deze verbinding is voorzien van daglicht. Je kan er de ondergrondse parking in en uit via roltrappen en een lift. Op straatniveau vind je naast de winkelruimtes ook de toegangen en evacuatiewegen van de andere verdiepingen.

5. Secundaire inrit

Het ontwerpvoorstel voorziet voor de parking ook een tweede (secundaire) inrit aan de Kortrijkstraat. Die zal je vinden aan de onderdoorgang ter hoogte van het huidige Klein College.  De garage uitrijden kan alleen via de hoofdtoegang en -uitgang aan de Ieperstraat.

Mobiliteit

Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief